sobota 17. března 2012

Možnost vidět sny okolních lidí? Dar nebo prokletí?

Janie Hannaganová pustí učebnici z ruky.

Janie Hannaganová má problém. Už od malička se propadá lidem, kteří spí v její blízkosti, do snů. Zdá se vám to jako zábava? Vůbec. Janie se v takové chvíli dostane do jakéhosi transu, ztratí zrak a je vtažena přímo do snu. Neovládá to. Nesnáší to. Nechce to. A když k tomu všemu žijete s matkou alkoholičkou, která vaši existenci naprosto nebere na vědomí, snažíte se projít střední školou, kde se musíte vypořádat s bohatou smetánkou a chcete se dostat na vysokou školu, není to zrovna nejsnazší.

Abych byla upřímná, autorčin styl psaní mi ze začátku knihy dělal problémy. Po pár stranách jsem si řekla, že to přeci mohu dočíst jindy. Téměř na každé stránce datum a čas - čas - datum - datum a čas.... Zvlášť mě mátlo přeskakování mezi různými časovými úseky na začátku knihy, podle kterých se nám má osvětlit Janienina minulost. Dostáváme se do části, kde je Janie sedmnáct let a v této době se odehrává náš příběh. Autorčin styl je osobitý. Píše krátké věty a někdy je vymění za krátký odstaveček: co řádek to věta. Ano než jsem si zvykla, chvíli to trvalo.

Pak mi to ale nedalo a já musela vědět co se tam stane a čím si tato kniha na GR vysloužila hodnocení 3.80. Připadalo mi, že takové krátké věty a úseky nemohou vytvořit dobrou knihu. Omyl. McMann pro nás nachystala zajímavý příběh s originálním námětem, který je sice jednoduší, ale zaujme. Příjemná oddechová kniha.

Na postavách, které autorka touto knihou přivedla k životu, se mi líbila jejich rozmanitost, ale - až na Janie - měli málo prostoru. Dokonce i Cabel, který tu má zastávat pozici toho "hot" protějšku, se tu podle mého vyskytoval jen malou část knihy. Janie mi bohužel přišla tak trochu plochá. Ne že by neměla charakter, ale přišla mi...ne vyloženě nudná, ale něco jí chybělo. Čtenář pochopí její pohnutky, i když se někdy chová - pro mě - nepochopitelně. Zvláště když se na scéně objeví Cabel. Cabel je typ milého a sladkého hrdiny. No řekněte, který z hrdinů v knihách brečí? Hodně mě zaujal a zvláště jeho chování vůči Janie.

V polední pauze se objeví ředitelka, přestože je víkend.

Ještě poukážu na překlad. Líbil se mi. byl přesný, jednoduchý a dnešní. 
Kniha byla lehká, odpočinková, se zajímavým tématem, ale se slabším provedením. Není na ní nic výjimečného a tak přes všechny její klady, nemohu dát více než

4/10

Původní název: Wake
Autor: Lisa McMann
Datum vydání: 2011
Původní datum vydání: 4. března 2008
Série: Lovkyně snů
Díl: první
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 216
Překlad: Čeněk Matocha
Žánr: Paranormal, Romantický, Young Adult,
Datum četby: 16. března 2012


Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.
Obálka a anotace byla převzata z webu nakladatelství, kde si můžete také knihu objednat.
Doplňující obrázky jsou z http://weheartit.com/

2 komentáře:

  1. Ano je krátká, za to se omlouvám, ale nebyla jsem schopná napsat něco víc, přestože jsem se strašně snažila.

    OdpovědětVymazat
  2. Náhodou když je recenze dlouhá přes čtyři A4, zase se to dýl čte. Toto je výstižné a přesné. Jsem moc ráda, že ses nakonec do knížky dokázala začíst :-))
    Já moc nemám ráda sny ani ve filmech,ani v knize.. takže nevím, jestli si ji někdy koupím, ale recenze se ti moc moc povedla!! :-) opravdu moc. úžasně se četla a můžu napsat mou oblíbenou větu: TĚŠÍM SE NA DALŠÍ!!

    OdpovědětVymazat