neděle 17. března 2013

Moře nestvůr (RC Review)


Původní název: The Sea of Monsters
Autor: Rick Riordan
Datum vydání: únor 2010
Původní datum vydání: 1. dubna 2006
Série: Percy Jackson
Díl: druhý
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Dana Chodilová
Počet stran: 304
Žánr: Pro mládež, Dobrodružný
Datum četby: 12. března 2013
Anotace  
Mytologické bytosti ožívají... 
Krvelačné nestvůry se bouří... 
Bohové z Olympu kladou další úkoly... 
Po klidném školním roce se na mně valí další problémy. Poslední den školy to začalo! Hodina tělocviku se proměnila ve vybíjenou s lidožravými obry a Grover se dostal do průšvihu. Další špatná zpráva: Táboru polokrevných hrozí zničení... Vydávám se s přáteli na výpravu, ze které se nemusíme všichni vrátit živí... Jdeš do toho s námi?
*recenze může obsahovat spoilery na předchozí díl* 


Má noční můra začala takhle.


Percy Jackson je o rok starší a už se těší na návrat do Tábora polokrevných. Celých deset měsíců se mu nějakým způsobem podařilo vyhýbat se nestvůrám a problémům. Kromě radosti z nadcházejících dobrodružství má ale i strach. Bojí se o svého kamaráda Grovera, který se vydal na nebezpečnou cestu, z které se ještě žádný satyr nevrátil. Začne ho vídat ve svých snech a Percy se nemůže zbavit pocitu, že má jako přítel pořádné problémy....

Nebyl by to ale Percy, aby se mu nějaké  patálie nepřipletly do cesty. Poslední školní den a všechno se zvrhne do boje s nestvůrami, při kterém je zničena tělocvična spolu s šatnami. A Percy nevděčí za svojí záchranu nikomu jinému než své kamarádce Annabeth. Spolu s Tysonem, chlapcem, který dělal Percymu přes školní rok společnost, se vydávají do Tábora polokrevných.

Tábor se ale topí v problémech a Percy to nehodlá nechat jen tak. Nechce se dívat na to, jak pan D. přehlíží vše důležité a veškerou moc nad aktivitami v táboře přenechává někomu jménem Tantalos, který se o mladé polokrevné zrovna dvakrát nestará. Percy se tedy spolu s Annabeth a Tysonem vydává na zakázanou výpravu, jejímž cílem je záchrana Grovera a nalezení jediné věci, která může zachránit tábor...

Druhý díl byl pro mne mnohem příjemnějším zážitkem, než čtení toho minulého. Žádný film mi předem neřekl, co se bude dít a na o se mám těšit. Užívala jsem s každý nový zvrat a každou odhalenou informaci. Četla jsem stránku za stránkou a nechala plynout vše, co pro nás Rick připravil...

Než jsem stačil zareagovat, Tysonův hlas se zase proměnil, byl hlubší a drsnější, jako hlas toho kluka, kterého jsme slyšeli mluvit s Lukem před jídelnou.

Přestože je myšlenka tohoto příběhu opravdu dobrá, myslím, že Rick z toho mohl vymáčknout prostě víc. Nejspíš se opakuju, ale tahle dějová linka má potenciál, ale působí to na mě tak, že to chtěl mít autor napsané co nejrychleji, a tak to působí hrozně povrchově. Kdyby se nebál popsat více detailů a zabýval se maličkostmi, ničemu by tím neuškodil.

Autor se s tím nemazlí a háže hrdinům pod nohy jednu překážku za druhou. Je zábavné sledovat co všechno se může stát, jakmile se ocitnete ve světě řeckých bohů. Opravdu se mi líbila část příběhu s Kirké nebo Annabethina touha poznat volání sirén. Velké plus ode mne autor dostává za vsazení Moře nestvůr do Bermudského trojúhelníku.

Moje slabost pro starověké Řecko a Řím mne prostě nutí mít tuto sérii ráda, i když už jsem minula věkovou kategorii, pro kterou je určena. Spousta mytologických postav a bytostí tomu dodává jisté kouzlo, které vás nutí číst a číst, vy držíte pěsti zatnuté a doufáte ve šťastný konec.

Percyho chování se od minulého dílu nijak moc nezměnilo, jen je ze všeho méně vyjukaný a Annabeth se opět prokáže svojí pevnou vůlí a bystrým mozkem. Mrzelo mě, že jsme tu měli tak málo Grovera, ale Tysonovy pasáže to kolikrát vynahradili. Kromě Clarisse - kterou nemůžu prostě vystát - jsem neměla s žádnou z postav problém a všechny se chovaly vhodně vzhledem k situaci.

"Cheirón s tím neměl nic společného?"
"No tak! Ty víš, že by to nikdy neudělal. Ten starý blázen by na to neměl žaludek."

Rick Riordan si mě dokázal získat a já se tak už těším na další jeho knihy. Jak zbylé díly o Percym, tak i jeho dvě další série. Kniha se mi opravdu líbila a zálibu si v ní najdou všichni mladší čtenáři. Ne nadarmo se Percy srovnává s Harrym Potterem. Mladý a odvážný hrdina, který bojuje za své přátele a dobrou věc, je vzorem pro každého. Ode mne to jsou zasloužené čtyři hvězdičky.



Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.
Obálka a anotace byla převzata z webu nakladatelství, kde si můžete také knihu objednat.
Doplňující obrázky jsou z http://weheartit.com/.

Žádné komentáře:

Okomentovat