neděle 7. dubna 2013

Když je vztah jedna velká, krásná katastrofa | Krásná katastrofa

Název: Krásná katastrofa
Původní název: Beautiful Disaster
Autor: Jamie McGuire
Datum vydání: březen 2013
Původní datum vydání: 2011
Série: Beautiful
Díl: první
Nakladatelství: Fortuna Libri
Překlad: Jana Pacnerová
Počet stran: 376
Žánr: Romantický, Ze života, New Adult
Datum četby: 3. března 2013
Anotace 
Ona nepije ani nenadává a ve skříni má spoustu seriózních svetříků. Abby věří, že si dokázala vybudovat dostatečnou vzdálenost mezi sebou a svou temnou minulostí, ale když se svou nejlepší kamarádkou dorazí na univerzitu, její cestu k novému začátku zkříží rebel a polykač holek na jednu noc, Travis Madox. Urostlý, potetovaný hezoun je to poslední, co Abby potřebuje…

On tráví noci vyděláváním peněz na zakázaných zápasech a holky střídá častěji než ponožky. Do Abbyina života se vetře trikem – nabídne jí sázku, že měsíc vydrží bez sexu – když ona s ním ten měsíc bude bydlet. Ať tak či onak, Travis netuší, do jak těžkého zápasu se pustil.

Všechno v místnosti přímo řvalo, že tam nepatřím.

Jamie McGuire vyrůstala spolu s matkou v americkém Blackwellu. Dnes žije spolu se svými třemi dětmi a manželem Jeffem - pravým kovbojem -  v Enidu. Třicet akrů půdy sdílí spolu s čtyřmi koňmi, čtyřmi psy a s kočkou Rooster. Kromě knihy Krásná katastrofa, jíž v zahraničí minulý týden vyšlo pokračování s názvem Walking Disaster, má autorka na svědomí také trilogii Providence, která ovšem se svojí popularitou nepřekonala úspěch Krásné katastrofy.

České vydání si pro nás po úspěchu knih podobného žánru připravilo nakladatelství Fortuna Libri, které ji zařadilo do edice Fortuna Litera. Vložilo tak naději do nového žánru, konkrétně New Adult, který po celém světe v nynější době získává na popularitě. Z toho je nejspíše jasné, že kniha se zalíbí především středoškolským a vysokoškolským studentům.

Zmínka o knize obletěla celý svět a ke mně se dostala také již před nějakou dobou a já tak věděla, že jestli bude kniha přeložena do češtiny, musí být  moje. A tak se stalo a já po čtení všech recenzí a nadšených komentářů mých přátel a bloggerů věděla, že tahle kniha je přesně pro mě a nutně ji potřebuji. Trvalo to sice trochu déle, než bych si přála, ale nakonec jsem si i já mohla Krásnou katastrofu přečíst! A určitě jsem toho nelitovala! Ta kniha je katastrofa! Nenechá vás totiž za žádných okolností klidnými!

"Nechci, abys odešla, ale nebudu ti vyčítat, jestli se odstěhuješ."


Abby Abernathyová právě nastupuje do prvního ročníku vysoké školy a doufá, že vše z její minulosti zůstane daleko za ní. Hodně daleko. Jenže pak je tu Travis 'Vzteklej pes' Maddox, který se z nějakého důvodu začne o Abby zajímat. Proč by si ale měla k tělu pustit někoho, u koho by stačila trocha a je zpět ve starých kolejích? Na každou noc jiná slečna, nelegálně vydělané peníze, nestará se o nikoho kromě svého bratrance... Všem těmhle věcem Abby utekla. Kdo by to byl teda býval čekal, že se z Travise a Abby stanou přátelé.

Ten vztah je všechno, jen ne normální. Všemu napomůže jedna prohraná sázka a osud. Abby rozhodně neplánovala stát se jednou z Travisových husiček na jednu noc a on chápe, že Abby je lepší než všechny tyhle holky. Po celou dobu knihy sledujeme jak to teda s Travisem a Abby bude. Budou spolu? Vydrží jim to? Nebo se všechno pokazí a my budeme jenom spílat autorce?

První polovina knihy je pomalým, ale skvělým rozjezdem, kde má čtenář touhu vědět jen jednu a jedinou věc. Bude z Abby a Travise pár? Teprve v druhé části se otvírají další otázky, které našim hrdinům věci zrovna dvakrát neulehčí.

Abby může lézt některým čtenářům na nervy. Její nerozvážnost a někdy zbytečně přehnaná opatrnost mě kolikrát nutily prásknout se knihou do čela. Přes to všechno je to racionálně uvažující mladá žena, která chce jen a pouze žít svůj život bez jakýchkoliv připomínek její nehezké minulosti. Jak to tak ale bývá, člověk srdci neporučí a i naše hrdinka se tak musí poprat s nepříjemnostmi. Koukněme se na Travise - on je všechno o čem dívky rády čtou. Sexy bad guy, který zahoří pouze k jedné a jediné. Kdo by něco takového nechtěl, že ano? Ovšem tady vidíme všechny jeho chyby a vše, co rozhodně není tak, jak by si slečny přály. Travis určitě není dokonalý. A to je možná ten důvod, proč je ta kniha tak oblíbená. Vše tu má svou tmavou i světlou stránku.

Jsem ráda za postavy Americy a Shepa. Každý potřebuje přátele a tihle dva se své role chopili na plno. America byla tou silnou zdí, která Abby podepřela vždy, když ji potřebovala, a Shep byl ten, který dokázal Travisovi v hlavě alespoň trochu rozsvítit.

U dveří jídelny vyfoukl Travis poslední obláček kouře a podíval se na mě, když jsem zaváhala.

Kniha je vše, co jsem v danou chvíli potřebovala. Žádné paranormální jevy, jen čisté drama ze života. Kniha mě donutila číst a číst. Nemohla jsem přestat a během sedmi hodin byla za mnou. Doslova jsem seděla na zadku a otáčela stranu za stranou. Jen málo příběhů mne donutí nechat všeho a plně se ponořit do písmen na papíře. Krásná katastrofa je jedním z nich a já tak můžu jen smutnit, jak rychle jsem s ni skončila. 

Bohužel tu jsou věci, které mi čtení znepříjemňovaly. Kniha se sice četla opravdu dobře, ale zarážely mě chyby jak autorčiny, tak překladatelky. Jak se v polovině knihy z čistajasna z Travise stal Travor? Proč v anotaci a ještě v jednom - celkem důležitém bodě - chybí ve jméně Maddox jedno D? A od kdy se matyka píše s tvrdým Y? A ty body, které nevychytala ani sama autorka? Buď jsem to já špatně pochopila, nebo má Abby na začátku strany sukni a na konci džíny. A to opravdu neměla ani chviličku na převléknutí. Takže - kde se stala chyba?

Ale abych jenom nekritizovala - líbí se mi překladatelčinou převedení Pigeon do českého oslovení "Holubičko", popř. "Holu". Je to milé a mnohem lepší než pouhé "Holube", jak by se to přeložilo doslova.

Škubla jsem sebou a otočila se právě včas, abych viděla, jak leze na židli a odebírá pivo šokovanému členu bratrstva Sig Tau, který byl od něj nejblíž.

I přes jisté nedostatky mě kniha tak moc pohltila a uchvátila, že musím dát plný počet hvězdiček! Všem, kteří mají náladu na romantiku a drama se bude příběh Abby a Travise líbit.

2 komentáře:

  1. Ta zmínka, že by mohl Travis říkat Abby "Holube" mě opravdu upřímně rozesmála :D Chyb jsem si všimla taky, ale už nevím, kdy měla Abby sukni a pak najednou džíny... ale čert to vem! Je to skvělá kniha! A moc pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat