středa 22. února 2012

Maturitní ples z pohledu autorek románů pro dospívající

Po velkém úspěchu young adult literatury u nás se nakladatelsví Domino rozhodlo vydat sbírku povídek ze série Infernais - Prokletý maturiťák. Ke knize jsem se dostala přes druhý díl Kisses from Hell a spojení Meg Cabot spolu se Stephanie Meyer si získalo moji pozornost. Ostatní autorky pro mne byly neznámá voda. Přesto ale musím říct, že zrovna autorky, které jsem četla poprvé mě zaujaly nejvíce.

Nápad zasazení příběhu do prostředí maturitního plesu může být více než zajímavý. A každá autorka se s tím poprala po svém. Kdo říká, že tento důležitý večer je jen plný tance, hudby, pití, polibků a lásky? Pokud se totiž do cesty přimotají zlé síly, můžete si pekelný maturiťák prožít na vlastní kůži...

Meg Cabot - Likvidátorčina dcera
Tato povídka mi připadala, jako takové odlehčení stále obehrávaného tématu lovci vs. upíři. Mary je novou dívkou na škole a má své vlastní tajemství. Je totiž dcerou likvidátorky (lovkyně upírů, abyste rozuměli), která se proti své vůli stala nestvůrou, které sama ničila. Jak originální. Když Maryinu nejlepší kamarádku omámí jeden upír, je odhodlaná ho dostat už jen proto, čí je to syn.

Mary se v téhle povídce podle mého názoru moc nevykreslila, a tak nevím, co si o ní vlastně myslet. Působila dojmem středoškolačky se svými vlastními problémy, která chce prostě zapadnout. Zatímco Adam se i na těch pár stránkách hezky předvedl. Spisovatelka se v této povídce nezvládla poprat s jistou věcí. S rozsahem. Meg to měla určitě skvěle promyšlené, ale to se tentokrát nevyplatilo.

Povídka na mě působí uspěchaným a stručným dojmem. Dávám tedy 4/10

Lauren Myracle - Kytička na ruku
Setkáváme se tu se situací "chtěla to tak moc, až za to někdo zaplatil." Běhal mi z toho mráz po zádech. V tomto příběhu nenajdete žádné upíry a vlkodlaky. Čekejte tu jen a pouze kouzla. Za to dávám obrovské plus. Nápad s přáním, vědmou a kytičkou se mi opravdu líbil. Do Frankie jsem se dokázala na ten kratičký okamžik, který jsem s ní strávila vcítit. No řekněte, záleželo by vám na něčem víc než na lásce a skvěle prožitém maturitním plese?

Autorčin styl psaní se mi líbil. Postavy mi tu nepřišly tak ploché jako u Meg a za to jsem ráda. Stejně tak se lépe vypořádala s malým rozsahem a nepůsobilo to uspěchaně. Prostě milá povídka vhodná do sbírky pro dospívající.

Dávam 5/10

Kim Harrison - Madison Averyová a Smrťák
Harrison nás touto povídkou chtěla nejspíše nalákat na její sérii o Madison Averyové. Příběh začíná nenuceně na maturitním plese, kde si Madison snaží normálně užívat. Její doprovod je však velkým zklamáním. A když se před ní objeví milý, krásný a neskutečný kluk, neváhá ani sekundu. Do doby než se "to" stane, si jen můžete lámat hlavu nad tím, o co tu vlastně jde. Celkový nápad a náznak, o co že to vlastně půjde v celé sérii se mi líbí. Madison je mi jako hlavní hrdinka sice sympatická, ale vadí mi, že téměř nereagovala na danou situaci. Kdyby se to stalo mě, ječím, šílím a nenechám se zklidnit. Přesto mi povídka přišla jaksi plochá. 4/10

Michelle Jaffe - Přísně tajné
Tenhle příběh se mi po dílku Lauren Myracle líbil asi nejvíce. Dívka se zvláštními schopnostmi, nadpřirozenou silou a tajemnou minulostí jménem Miranda žije na internátní škole, a když se zrovna neučí, nebo si nepřivydělává v práci jako řidička, krátí si dlouhé chvíle chytáním zločinců. Jednou se ale zaplete do pořádného maléru...a o tom je tato povídka.

Autorce se povedlo napsat povídku ve třetí osobě, díky které mi umožnila poznat hlavní hrdinku víc, než některá díla psaná "ich-formou". Nechybělo tu napětí, láska, ani přátelství. Zde je maturitní ples zvolen jako místo vyvrcholení a autorka se s tím poprala víc než dobře. Příběh zůstal neuzavřen, s náznakem možného pokračování. Mně osobně by se hodně líbilo přečíst si o Mirandě víc. Příjemná oddechovka na 6/10

Staphanie Meyer - Peklo na zemi
Přichází zklamání dne. Od autorky "těch světélkujících upírů, kteří nastartovali YA literaturu" jsem opravdu čekala něco víc. Démonka, která se snaží zničit maturitní ples...zajímavé téma, ale Meyerová ho zabila. Sheba mi přijde jako hloupá třináctiletá holka, kterou baví štvát ostatní a je nesmírně naivní. Gabe byl na můj vkus až moc...nudný. Autorka možná měla v úmyslu napsat tajemnou povídku s démonkou v hlavní roli, ale to by nám nesměla dopředu vyzradit, jak to skončí, že? Na můj vkus to bylo až příliš jasné a celé překombinovaně přehnané.
2/10


Povídky mám ráda. Jsou dobré na odpočinek a klid. Když to shrnu, kniha se četla velice dobře a rychle, i když v ní nemůžeme hledat nějaké vyšší poselství, ani žádné filozofické myšlenky. 

4,2/10

Původní název: Prom Nights from Hell
Autorky: Stephanie Meyer, Meg Cabot, Kim Harisson, Michelle Jaffe, Lauren Myracle
Datum vydání: 2011
Původní datum vydání: 1. dubna 2007
Série: Infernais
Díl: první
Nakladatelství: Domino
Překlad: Hana Čapková
Žánr: YA, Fantasy, Paranormal, Short Stories
Počet stran: 208
Datum četby: 19. - 21.2. 2012

1 komentář:

  1. áá, nezklamala jsi!! Spíš naopak - je to naprosto dokonalá recenze. Holka ty do těch recenzáků prostě musíš jít, klidně hned teď.
    Úžasně jsi to napsala, mám chuť si knížku přečíst :D jednou se k ní snad dostanu.. uvidíme...
    Přijde mi i zajímavé, že vlastně všechny povídky jsou na jedno téma... skvělý, skvělý a ještě jednou skvělý. Musíš číst ještě víc aby jsi psala ještě častěji recenze!!! :-)
    jsi recenzní mistryně, třikrát HURÁ! pac a pusu (od mimoňů- čili mých psíků, i tem se to líbilo!!).

    ZDRAVÍ RODAW A JEJÍ PSÍ // KOČIČÍ SMEČKA!!

    OdpovědětVymazat